Za nami kolejne ważne spotkanie z historią. 27 września w czytelni Miejskiej Biblioteki Publicznej w Cieszanowie licznie zebrani widzowie uczestniczyli w cennym wydarzeniu. Dzięki staraniom wielu osób ukazała się księga upamiętniająca postać historyka regionalisty z Cieszanowa mgr. Stanisława Franciszka Gajerskiego – jak wypowiedział się na forum jeden ze współautorów publikacji – postaci nietuzinkowej. Inicjatorem i pomysłodawcą powstania księgi był Tomasz Róg – śmiało można powiedzieć kontynuator dzieła mgr. Gajerskiego w naszej miejscowości.

Sobota 21 września 2024 r. była dniem ważnym i wyjątkowym nie tylko dla mieszkańców Cieszanowa. W czytelni Miejskiej Biblioteki Publicznej w Cieszanowie odbyło się spotkanie autorskie z prof. Waldemarem Czachurem. Ten pochodzący z Cieszanowa naukowiec jest profesorem w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował w Rzeszowie, Essen, Bochum, Lublanie i Warszawie. Opublikował liczne prace z zakresu językoznawstwa oraz historii relacji polsko-niemieckich. Ostatnią z nich jest książka z 2022 r. „Nigdy więcej wojny”, której jest współautorem.

W 2024 r. ukazała się jego najnowsza książka pt. „Jak feniks z popiołów. Cieszanów i okolice w latach 1944-1950”. Powstała ona dzięki szerokiej kwerendzie autora w archiwach, a także jego rozmowom z wieloma osobami, pamiętającymi trudny okres powojenny. To właśnie dzięki nim informacje pozyskane w archiwach nabrały dodatkowej wartości. Wydawcą publikacji dofinansowanej przez Gminę Cieszanów jest Miejska Biblioteka Publiczna w Cieszanowie.

W piątek 13 września w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Cieszanowie miał miejsce wernisaż wystawy Piotra Kisały – artysty pochodzącego z Oleszyc. Od najmłodszych lat przejawiał zainteresowanie rysunkiem. Mimo to nie kształcił się  w tym kierunku. Jest samoukiem, uprawiającym malarstwo olejne i akrylowe. Największy wpływ na jego twórczość mają dzieła impresjonistów.

7 września 2024 r. w ramach akcji Narodowe Czytanie został przeczytany „Kordian” Juliusza Słowackiego. Utwór powstał  podczas pobytu autora w Szwajcarii. Po raz pierwszy ukazał się drukiem w 1834 roku w Paryżu. Pełny tytuł dramatu to „Kordian: Część pierwsza trylogii. Spisek koronacyjny”. Analizując genezę dzieła można stwierdzić, że jest to chęć rozliczenia się z moralnymi i politycznymi problemami pokolenia ludzi, którzy przeżyli powstanie listopadowe, nierzadko w nim uczestnicząc i ponosząc z tego powodu poważne konsekwencje jak więzienie, zesłanie na katorgę czy emigrację.