nakład wyczerpany

Książka wydana z okazji 106. rocznicy śmierci Hptm. Oskara Rosmana. Historia upamiętnienia śmierci austriackiego lotnika sięga roku 1914. Podczas I wojny światowej, w okresie od 22 sierpnia do 5 września 1914 r., w pobliżu zabudowań Nowego Folwarku koło Cieszanowa (później teren osady Czereśnie) funkcjonowało austro - węgierskie lotnisko polowe. Odbywały z niego loty rozpoznawcze załogi 8. i 10. kompanii lotniczych (Fliegerkompanie 8. i Fliegerkompanie 10.). 29 sierpnia 1914 r., podczas takiego lotu, na lotnisku awaryjnie lądował samolot typu DFW B. I z Fliegerkompanie 8. Załogę maszyny stanowili pilot Oberleutnant (porucznik) Arthur Böhm i Hauptmann (kapitan) c.k. Sztabu Generalnego Oskar Rosman. Podczas lądowania samolot rozbił się. Pilot został ciężko ranny, a towarzyszący mu Oskar Rosman zginął w wyniku uderzenia głową w osłonę kabiny. Kilka dni później zwłoki oficera, niezwykle zasłużonego dla rozwoju austro-węgierskiego lotnictwa, przewieziono do Wiednia i tam pochowano.

Wkrótce po tym tragicznym wydarzeniu na polach niedaleko Nowego Folwarku - dla upamiętnienia śmierci Oskara Rosmana - usypany został kurhan, przed którym postawiono niewielki drewniany krzyż z tabliczką. Na szczycie nasypu umieszczono kamień, do którego przytwierdzono tablicę informującą po niemiecku o śmierci oficera. Do kamienia prowadziły schodki. Na kurhanie, po jego prawej stronie, położono duży drewniany krzyż. Symboliczna mogiła przetrwała do naszych czasów jedynie w szczątkowej formie - w postaci kamienia bez oryginalnej tablicy. 15 sierpnia 2020 r. z inicjatywy mieszkańców Cieszanowa (Czereśni), władz samorządowych gminy Cieszanów oraz dr. hab. Andrzeja Olejko uroczyście odsłonięto i poświęcono odnowione upamiętnienie austriackiego oficera.

 Dzięki staraniom wielu osób, w tym wspomnianego profesora Andrzeja Olejko, udało się dotrzeć do materiałów archiwalnych, co zaowocowało powstaniem książki „Ostatni lot Hauptmanna Rosmana, czyli historia małego lotniska Wielkiej Wojny”. „Ta unikalna pamiątka historyczna, leżąca na turystycznym Szlaku I wojny światowej(…), stała się „lotniczą wisienką” na wspomnianym szlaku, jak i przypomnieniem o roli lotnictwa monarchii Habsburgów w Wielkiej Wojnie” (fragment książki).

 

120 stron, oprawa miękka, format B5